[pic=588_1261912809.JPG]In de 2de helft van de 16de eeuw was de sociale en politieke toestand in de Nederlanden zeer onrustig. Ook in de regio Neteland.De godsdiensthervormingen en de opstand tegen de Spanjaarden waren zeer nadelig voor de ontwikkeling van de kunst. Te meer omdat de meeste kunstenaars betrokken waren in de godsdienstige en nationale strijd. De Staatsen en de Hervormers vonden elkaar, vandaar dat de opstand tegen Spanje dikwijls wordt afgedaan als een godsdienstoorlog, terwijl het oorspronkelijk eigenlijk een onafhankelijkheidsstrijd was.Op de vooravond van de komst van Alva (1567), treft men Hiëronymus Francken aan te Fontainebleau en Ambrosius te Doornik (de enige Waalse stad die de opstand gunstig gezind was). De Hertog van Alva organiseerde een waar schrikbewind, zowel katholieke als protestantse oproerlingen die een verbond had gesloten tegen het absolutisme en de intolerantie van de Spaanse koning Filips II, werden over de kling gejaagd.[b]Geboortestad van de Franckens: Herentals[/b]Op te merken dat de geboortestad van de Franckens, Herentals, Antwerpen volgde en een staats bestuur kende van 1576 tot 1584. Farnese bevrijdde Herentals in 1584. Een jaar later in 1585 viel Antwerpen opnieuw in Spaanse handen. In tegenstelling tot zijn broers zou Frans I Antwerpen nooit verlaten hebben. Hij maakt een portret van Willem de Zwijger, hij koopt in 1581 het huis van Peter Potsheeren dat verbeurd was verklaard (zwart goed). Deze koop werd afgesloten in ruil voor een schilderij dat op 350 gulden werd geschat. Dit zou op een staatsgezindheid kunnen wijzen. Anderzijds verbergt hij het altaarstuk van Peter Potsheeren in zijn huis. Een en ander lijkt tegenstrijdig of was hij gewoon handig in de gegeven omstandigheden?